När aktiviteterna drar igång igen efter semestrarna gäller det att rannsaka sig själv så att allt inte bara rullar på i de vanliga hjulspåren. När en ny säljsäsong börjar så är det ett bra läge att utmana sig själv genom att sätta egna mål som ska uppnås innan årsskiftet och genom att börja testa nya sätt att arbeta. Här kommer ett axplock på nygamla grepp att testa i höst:

  • Pröva att skicka företagspresentationen innan första mötet vid nykundsbearbetning.  Använd Prezi eller något annat format som är mer modernt än Powerpoint och var noga med att i mailet skriva att presentationen bara tar några minuter att titta på. Förhoppningsvis läser kunden igenom presentationen innan mötet och du kan från första början styra mötet mot att diskutera kundens egna utmaningar.
  • Förbered dig det där lilla extra inför varje kundmöte. Påfallande ofta så kan man ha träffat på personer hos kunder tidigare på andra företag. Genom att göra sin läxa ordentligt innan kundmötet kan man fånga sådana möjligheter på ett bra sätt. Det slarvas påfallande ofta med den här delen av säljarbetet. En bra tumregel är att lägga ner åtminstone 30 minuters förberedelsetid inför ett möte på en timme. Då hinner man kolla upp namn på LinkedIn, senaste nytt om kundföretaget man ska besöka och stämma av över telefon med kollegor som har erfarenhet av kunden.
  • Sätt upp ett eget utmanande personligt mål fram till årsskiftet. Det behöver inte vara direkt kopplat till ditt bonusgrundande mål, utan kan vara något som du vet av erfarenhet kommer att öka din egna försäljning och som triggar dig det där lilla extra. Det kan handla om att du ska öppna upp tre nya kunder till årsskiftet,  göra tio nya affärer under en månad eller att för första gången genomföra 15 kundbesök under en vecka. Målet ska vara extremt utmanande för att göra så att du fokuserar dig extra för att ha en chans att nå det.
  • Börja spela in videopresentationer av konsulter och maila till kunderna som ett komplement till den traditionella konsultprofilen. Tekniken finns sedan länge, och det kostar inte mycket utöver den egna nedlagda tiden. Ett bra sätt att sticka ut i mängden som leverantör!
  • Använd humor. Ett roligt mail eller ett gott skratt i telefonen är alltid uppskattat och kan leda till fruktbara kundmöten och i slutändan till nya affärer. Gör det lite oväntade som gör att kunderna kommer ihåg dig och gör att de vill träffa dig.

Lycka till med konsultsäljandet i höst!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *