Nu när hösten är här så slår det mig att arbetet som konsultsäljare påminner mycket om att sköta en trädgård. Man arbetar långsiktigt och det gäller att tänka på hur sämre tider ska hanteras. I trädgården handlar det om vintern, och i konsultbranschen är det lågkonjunktur.

I trädgården gäller det ha en bra mix av fleråriga blommor och säsongsblommor, för konsultbolaget att ha en strategi kring om det är långa uppdrag med stabil beläggning som gäller eller korta uppdrag i syfte att få upp timarvodet.

Ska blommorna grävas ner i jorden eller ska trädgården även ha krukor? För konsultbolaget kan det jämställas med att ha fast personal eller arbeta med underkonsulter. Ofta är en mix bäst i båda fallen!

För såväl konsultsäljaren som trädgårdsmästaren handlar det om att kunna hantera konkurrenter. Sniglar, ogräs och rådjur får villaägaren att se rött. Konsultsäljaren har att tampas med saker som att kunderna löser sina behov med egen personal eller väljer att samarbeta med en global konsultjätte.

Arbetssättet är detsamma för både konsultsäljaren och trädgårdsmästaren: Man sår frön på utvalda platser, vattnar och gödslar, och efter en tid så skördar man. Det är det enträgna arbetet med att pyssla som ger bra resultat, panikåtgärder leder sällan till något varaktigt.

Vintern är för trädgårdsmästaren som en lågkonjunktur är för konsultsäljaren. Det handlar om att övervintra med så många blommor det bara går. Har man gjort ett gediget arbete under högsäsong har man det tillbaka när bistrare tider kommer.

Det gäller att lära känna sina blommor, vissa kräver si, vissa kräver så. Viktigt med rätt bedömningar. I trädgården handlar det om avvägningar mellan sol och vatten, i konsultbranschen om avvägningar mellan att lyssna till kunderna och att ge beröm till konsulterna.

Långsiktighet är A och O, man ska leva med sin kundbas under många år så det gäller att vara rädd om den. För att inte tala om konsulterna. De som blommar troget år efter år ska givetvis vårdas extra ömt.

Plantera om, gödsla mer, vattna mer, det gäller att lära sig av sina tidigare misstag i såväl trädgårdsarbetet som konsultsäljandet.

Vissa konsulter gör sig inte rättvisa under vissa förutsättningar, medan de på andra ställen kan rota sig och blomma i åratal. Här gäller det att ha fingertoppskänsla så att man vågar tänka om när saker inte utvecklar sig som planerat.

I både trädgårdslandet och i arbetet ute hos kunderna är det viktigt att ha tålamod och att inte ha för bråttom. Ju mer man sår, desto mer skördar man.

En kundbas är aldrig ett självspelande piano. Du måste hela tiden prospektera och se över det du redan har.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *